سیمای آفتاب

به چشمانت بیاموز که هر کس ارزش دیدن ندارد به پاهایت بیاموز که هر راه ارزش رفتن ندارد

سیمای آفتاب

به چشمانت بیاموز که هر کس ارزش دیدن ندارد به پاهایت بیاموز که هر راه ارزش رفتن ندارد

وبلاگی علمی تبلیغی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

از امام جواد علیه السلام بیاموزیم

چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۰۹:۳۲ ب.ظ

صبر و بردبارى‏

 

امام نهم‏ علیه ‏السلام در مقابل مصائب و گرفتاریهاى روزگار بسیار شکیبا و بردبار بود. آن حضرت در مقابل حوادث سخت و پیشامدهاى ناگوار، هیچ‏گاه آشفته و مضطرب نمی‏شد؛ بلکه با اتکال به خداوند متعال به صبر و تحمل روى می‏آورد؛ البته این در صورتى بود که مشکلات به شخص حضرت روى می‏آورد؛ اما درباره اصول اسلامى و حدود الهى کاملاً در مقام دفاع برمی‏آمد و موضع گیریهاى اساسى و حساب شده‏اى به عمل می‏آورد.

آن بزرگوار، صبر بر مصائب را از بهترین صفات نیکمردان قلمداد کرده، می‏فرمود: «الصَّبْرُ عَلَى الْمُصیبَة مُصیبَةٌ عَلَى الشَّامِتِ بِهَا؛ (1) شکیبایى بر ناملایمات و مصائب بر شماتت کنندگان مصیب زده ناگوار است.‌»

مردى از امام جواد علیه ‏السلام تقاضا کرد که وى را نصیحت کند. امام فرمود: «اگر موعظه کنم، آن را می‏پذیرى و بدان عمل می‏کنى؟» سائل گفت: «آرى.‌» امام فرمود: «صبر را تکیه گاه و پشتوانه خود در رویارویى با فقر و ناکامى قرار ده.‌» (2)

یکى از دوستان امام جواد علیه ‏السلام طى نامه‌‏اى از گرفتاریهاى خود به حضرت شکایت، و مصیبت خود را در مرگ فرزندش عنوان کرد. امام در پاسخ نامه‌‏اش نوشت: «اَمَا عَلِمْتَ اَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یخْتَارُ مِنْ مَالِ الْمُؤْمِنِ وَ مِنْ وُلْدِهِ اَنْفَسَهُ لِیاْجُرَهُ عَلَى ذَلِکَ؛ (3) آیا نمی‏دانى که خداوند عزیز و جلیل از مال و فرزندان مؤمن، بهترین آن را بر می‏گزیند [و از او می‏گیرد] تا در مقابل آن به او پاداش عنایت کند؟!»

 

 

 

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

1) کشف الغمه، على بن عیسى اربلى، تبریز، مکتبة بنى هاشم، ج‏3، ص 195.

2) تحف العقول، ص 455.

3) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، بى جا، مؤسسه آل البیت‏ علیه ‏السلام، ج‏3، ص 243.

امام جواد علیه السلام

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۱۴
اهل دل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی